Estetoterapia: kompetencje nowoczesnego nauczyciela w dziedzinie nauk humanistycznych
Streszczenie w języku polskim
Artykuł jest poświęcony głównym problemom edukacji estetyczno-terapeutycznej współczesnego nauczyciela, który pracuje w skomplikowanych warunkach społeczno-kulturalnych w erze społeczeństwa informacyjnego. Podstawę metodyczną estetyki stanowią następujące psychopedagogiczne koncepcje humanistyczne: osobowo zorientowany paradygmat edukacyjny estetyki klasycznej, estetyka valeologiczna, teoria ewolucji myślenia sanogennego, arteterapia i artystyczno-pedagogiczna koncepcja formacji i rozwoju osoby itp. Interdyscyplinarne podejście do badania estetyki w kategoriach fiozofiznych, estetycznych, psychoterapeutycznych, psychologicznych i edukacyjnych stanowi tło dla zintegrowanej definicji. Estetoterapia to niezależna dziedzina wiedzy naukowej o sposobach i metodach tworzenia psychologicznie komfortowego środowiska edukacyjnego przez nauczyciela. Ocenia się, że takie środowisko może przywrócić naturalną harmonię współczesnego dziecka z otoczeniem i stworzyć fundament dla dalszego twórczego rozwoju jednostki. W artykule rozważane i reprezentowane są następujące aspekty: cel, zadania, rodzaje i środki estetyki w działalności zawodowej współczesnego nauczyciela. Ponadto autor zaproponował ogólne zasady projektowania estetyki w profesjonalnej karierze pedagogicznej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Dalcros, Ye. (2002). Rytm [Rhythm]. Moskva: Klassika XXI.
Dichkivskaya, I. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative Pedagogical Technolo-Pedagogical Technolo- Technolo-Technologies]. Kyiv: Akademvydav.
Essex, M., Frostig, K., Hertz, J. (1996). In the service of children: Art and expressive therapies in public schools. Art Therapy, 13(3), 181–190.
European Consortium of Arts Therapies Education. Directory of European training courses. (2005). Paris: Rene Descartes Universite.
Fedij, O. (2009). Pidhotovka pedahohiv do vykorystannia zasobiv estetoterapii: teoriia i praktyka [Teacher Training for the Use of Aesthetics: Theory and Practice]. Poltava: PNPU.
Fedij, O. (2012). Estetoterapiia [Aesthetotherapy]. Kyiv: TSUL.
Karvasarsky, B. (red.) (1999). Psikhoterapevticheskaia entsiklopediia [Psychotherapeutic Encyclopedia]. SPb: Pyter.
Kremen, V. (red.) (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia ofEducation]. Kyiv: Yurinkom-Inter.
Kiyashenko, N. (2005). Estetyka – filosofskaia nauka [Aesthetics – Philosophical Science. Moskva:Vyliams.
Lebedeva, L. (2005). Praktika art-terapii: podkhody, diahnostika, sistema zaniatii [Practice of Art Therapy: Approaches, Diagnostics, System ofStudies]. SPb: Rech.
Prochazka, D., Norcross, G. (2005). Sistemy psikhoterapii [Systems of Psychotherapy]. SPb: Praim-Evroznak.
Renchel, Y. Khertsberger, B., & Epstain, D. (1995). Krasota i mozgh. Biolohicheskie aspekty estetiky [Beauty and Brain. Biological Aspects of Aesthetics]. Moskva: Myr.
Rogers, K. (2002). Svoboda uchitsia [Freedom to Study]. Moskva: Smysl.
Yakimova, N. (2008). Fraktalnaia Vselennaia i zolotoe sechenie [Fractal Universe and golden section]. Moskva: Librokom.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.31-48
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:16
Data złożenia artykułu: 2018-09-16 23:15:27
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Olga Fedij
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.