Przygotowanie studentów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej do współpracy z innym nauczycielem w klasie inkluzyjnej
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest prezentacja wybranych zagranicznych rozwiązań wykorzystywanych w celu wyposażenia przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kompetencje w zakresie współnauczania. Wspólną cechą opisanych projektów jest dostarczanie możliwości obserwowania współpracujących nauczycieli, aranżowanie doświadczeń współpracy na różnych etapach procesu kształcenia oraz refleksyjna analiza tych doświadczeń. Wdrożenie opisanych rozwiązań przynosi korzyści zarówno nauczycielowi akademickiemu, jak i studentom. Nauczyciel poszerza zakres swoich doświadczeń o nowe strategie nauczania, a uczeń przygotowuje się jako refleksyjny praktyk do współpracy z innym nauczycielem w ramach klasy włączającej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Al-Khamisy, D. (2010). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Bacharach, N., Washut Heck, T., Dahlberg, K. (2010). Changing the Face of Student Teaching through Coteaching. Action in Teacher Education, 32(1), 3–14. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2010.10463538
Diana, T.J. (2014). Co-teaching: Enhancing the Student Teaching Experience. Kappa Delta Pi Record, 50(2), 76–80. DOI: https://doi.org/10.1080/00228958.2014.900849
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. (2011). Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej – wyzwania i szanse. Odense.
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. (2012). Profil nauczyciela edukacji włączającej. Odense.
Hartigan, B.F. (2014). Early Childhood Teacher Preparation: Using the Co-Teaching Model. Creative Education, 5, 641–645. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2014.58076
Hogan, K.A., Lohmann, M., Champion, R. (2013). Effective Inclusion Strategies for Professionals Working with Students with Disabilities. Journal of the American Academy of Special Education Professionals, (Spring/Summer), 27–41.
Kamens, M.W. (2007). Learning about Co-teaching: A Collaborative Student Teaching Experience for Preservice Teachers. Teacher Education and Special Education, 30(3), 155–166. DOI: https://doi.org/10.1177/088840640703000304
Kleyn, T., Valle, J. (2014). Modeling Collaborative Teaching in Teacher Education: Preparing Pre-service Teachers to Teach All Students. Research on Preparing Preservice Teachers to Work Effectively with Emergent Bilinguals, 21, 137–164. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720140000021005
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Murawski, W. (2010). Collaborative Teaching in Elementary Schools: Making the Marriage Work! Thousand Oaks: Corwin.
Pugach, M.C., Blanton, L.P. (2009). A framework for conducting research on collaborative teacher education. Teaching and Teacher Education, 25(4), 575–582. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.02.007
Ricci, L.A., Fingon, J.C. (2017). Faculty Modeling Co-Teaching and Collaboration Practices in General Education and Special Education Courses in Teacher Preparation Programmes. Athens Journal of Education, 4(4), 351–362. DOI: https://doi.org/10.30958/aje.4-4-4
Shin, M., Lee, H., McKenna, J.W. (2016). Special education and general education preservice teachers’ co-teaching experiences: a comparative synthesis of qualitative research. International Journal of Inclusive Education, 20(1), 91–107. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1074732
Siry, Ch.A. (2011). Emphasizing collaborative practices in learning to teach: coteaching and cogenerative dialogue in a field‐based methods course. Teaching Education, 22(1), 91–101. DOI: https://doi.org/10.1080/10476210.2010.520699
Tobin, K. (2006). Learning to Teach Through Coteaching and Cogenerative Dialogue. Teaching Education, 17(2), 133–142. DOI: https://doi.org/10.1080/10476210600680358
Watkins, A., Donnelly, V. (2014). Core Values as the Basis for Teacher Education for Inclusion. Global Education Review, 1(1), 76–92.
AKTY PRAWNE
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa (Dz.Urz. UE C 319/08, 13.12.2008).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.57-66
Data publikacji: 2021-04-27 15:37:57
Data złożenia artykułu: 2018-11-16 20:38:20
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Anna Zamkowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.