Przystosowanie szkolne dzieci twórczych i nietwórczych w wieku 6–7 lat

Grażyna Ewa Kwiatkowska

Streszczenie w języku polskim


Zagadnienie aktywności twórczej interesuje badaczy od dawna, ale obecnie zauważamy wzrost zainteresowania tą problematyką. W szkołach zmieniają się systemy kształcenia; metody, które były stosowane kiedyś, stają się przestarzałe, a więc należy szukać nowych – takich, które zaspokoją dzisiejsze oczekiwania dzieci i młodzieży. Postawa twórcza pozwala dziecku bardziej poznać siebie, pomaga mu odnaleźć właściwą drogę, zrozumieć zawiłości życia. Zagadnienie twórczości u dzieci rozpatrywano w niniejszych badaniach w kontekście przystosowania do szkoły. Sformułowano następujący problem badawczy: Czy istnieje zależność między poziomem zdolności twórczych a stopniem przystosowania szkolnego? W badaniach wykorzystano następujące metody diagnostyczne: Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej oraz Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena (TCT-DP). W badaniach uczestniczyło 81 dzieci z dwóch lubelskich szkół podstawowych w wieku 6–7 lat, w tym 46 chłopców i 35 dziewczynek. Uwzględniając dotychczasową literaturę przedmiotu, spodziewano się wystąpienia istotnej zależności między poziomem zdolności twórczych u dzieci w wieku 6–7 lat a ich przystosowaniem społecznym. Jak wynika z przeprowadzonych analiz wyników badań własnych, takie związki w badanej grupie nie występują. W praktyce oznacza to, że dzieci, które odznaczają się wysokimi zdolnościami twórczymi, mogą ujawniać zachowania świadczące o słabym przystosowaniu społecznym, z kolei dzieci „nietwórcze” mogą być ocenione wysoko w tym zakresie.


Słowa kluczowe


przystosowanie szkolne; dzieci twórcze; dzieci w wieku 6–7 lat

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Brejnak, W. (red.). (2002). O pomyślny start ucznia w szkole. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” (Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, wydanie specjalne).

Dymara, B. (red.). (1996). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gajda, J. (2008). ABC mądrego rodzica. Inteligencja twojego dziecka. Gliwice: Wydawnictwo Złote Myśli.

Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: WSiP.

Guz, S., Zwierzchowska, I. (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Warszawa: WSP TWP.

Guz, S., Sokołowska, T. (red.). (2008). Aktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSP TWP.

Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: PIW.

Klus-Stańska, D. (2004). Adaptacja szkolna siedmiolatków. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Kopik, A. (red.). (2007). Sześciolatki w Polsce. Raport 2006: diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce–Bydgoszcz: Wydawnictwo Tekst.

Kujawiński, J. (1990). Rozwijanie twórczej aktywności uczniów klas początkowych. Warszawa: WSiP.

Lubowiecka, J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSiP.

Malicka, M. (1982). Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa: Nasza Księgarnia.

MEN (2008). Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator. 2008/2009. Rok Przedszkolaka. Pobrane z: www.men.gov.pl (dostęp: 16.11.2019).

Michalak, R., Misiorna, E. (2006). Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Myrdzik, B., Karwatowska, M. (red.). (2011). Twórczość w szkole. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nęcka, E. (2004). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (T. 2; s. 783–807).Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Partyka, M. (red.). (2000). Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Materiały z I i II Forum Wymiany Doświadczeń Osób Pracujących z Dziećmi Zdolnymi, Warszawa, maj 1998, maj 1999. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Śliwerski, B. (red.). (2010). Pedagogika (T. 4). Gdańsk: GWP.

Urban, K.K., Jellen, H.G. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Białystok: Trans Humana.

Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wilgocka-Okoń, B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zakrzewska, B. (2003). Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole. Warszawa: WSiP.

Zborowski, J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej. Warszawa: WSiP.

Zwierzyńska, E., Matuszewski, A. (2006). Kwestionariusze „Klasa wobec mnie”, „Ja wobec klasy”. Podręcznik. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.35-50
Data publikacji: 2020-06-29 17:48:41
Data złożenia artykułu: 2019-05-15 09:20:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1080
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 598

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Grażyna Ewa Kwiatkowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.