Adaptacja polskiej wersji kwestionariusza Skala Praktyki Familiocentrycznej do badania jakości relacji pomiędzy profesjonalistami a rodzinami korzystającymi ze wsparcia instytucjonalnego
Streszczenie w języku polskim
Artykuł wpisuje się w tematykę związaną z badaniami ewaluacyjnymi oraz tworzeniem rozwiązań opartych na wiedzy i dowodach naukowych. Zmiany zachodzące w politykach publicznych w obszarze społecznym wymagają naukowej oceny. Niestety, często brakuje odpowiednich narzędzi, szczególnie gdy oceniającymi są użytkownicy systemu. Wypełniając tę lukę, autorzy dokonali wyboru, a następnie adaptacji narzędzia pozwalającego na określenie jakości relacji pomiędzy profesjonalistami a rodzinami, które korzystają z usług systemu pomocowego – Skali Praktyki Familiocentrycznej (Family-Centered Practice Scale) stworzonej przez Carla J. Dunsta, Carol M. Trivette i Deborah W. Hamby z Orelena Hawks Puckett Institute (USA). Celem artykułu była adaptacja kulturowa polskiej wersji kwestionariusza oraz walidacja jego własności psychometrycznych. Skala składa się z dwóch wymiarów (relacyjnego i partycypacyjnego) i czterech podskal. W procesie dostosowania skali do uwarunkowań w Polsce dokonano adaptacji językowej i kulturowej, walidacji psychometrycznej oraz normalizacji skali. Otrzymane wyniki wskazują na wysoką trafność i rzetelność kwestionariusza, co oznacza, że skala ta może być stosowana do określenia jakości relacji pomiędzy pracownikami instytucji pomocowych a rodzinami.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Allen, R.I., Petr, C.G. (1998). Rethinking family-centered practice. American Journal of Orthopsychiatry, 68(1), 4–15. DOI: https://doi.org/10.1037/h0080265
Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana. Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Roczniki Socjologii Rodziny, XVII, 101–115.
Baum, N. (2017). Gender-sensitive intervention to improve work with fathers in child welfare services. Child & Family Social Work, 22(1), 419–427. DOI: https://doi.org/10.1111/cfs.12259
Briar-Lawson, K. (2001). Family-centered Policies and Practices: International Implications. New York: Columbia University Press.
Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555
Drwal, R.Ł., Brzozowski, P., Oleś, P. (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dunst, C.J. (2002). Family-Centered Practices: Birth Through High School. Journal of Special Education, 36(3), 139–147. DOI: https://doi.org/10.1177/00224669020360030401
Dunst, C.J., Trivette, C.M., Hamby, D.W. (2006). Technical Manual for Measuring and Evaluating Family Support Program Quality and Benefits. Asheville: Winterberry Press.
Fronczyk, K. (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT.
Geurts, E.M.W., Boddy, J., Noom, M.J., Knorth, E.J. (2012). Family-centred residential care: The new reality? Child & Family Social Work, 17(2), 170–179. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2012.00838.x
Hiebert-Murphy, D., Trute, B. (2013). Partnering with Parents: Family-centred Practice in Children’s Services. Toronto: University of Toronto Press.
Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kanios, A., Herman, A. (2017). Ranga i prestiż zawodu pracownika socjalnego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 30(2), 165–175. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.2.165
Kantowicz, E. (2005). Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Kantowicz, E. (2010). Ocena reformy systemu kształcenia do pracy socjalnej w Polsce. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 13–14, 173–177.
Lietz, C.A., Hayes, M.J., Cronin, T.W., Julien-Chinn, F. (2014). Supporting Family-Centered Practice Through Supervision: An Evaluation of Strengths-Based Supervision. Families in Society, 95(4), 227–235. DOI: https://doi.org/10.1080/07325220903334065
Mak, L., Hiebert-Murphy, D., Walker, J.R., Altman, G. (2014). Parents’ Decision Making and Their Information Needs Concerning Treatments for Child Anxiety: Implications for Family-Centered Practice. Journal of Family Social Work, 17(1), 51–67. DOI: https://dx.doi.org/10.1080/10522158.2013.809671
Mallette, J.K., Futris, T.G., Schramm, D.G. (2018). Fostering a culture of family‐centred care: Child welfare professionals’ beliefs about fathers, family instability, and the value of relationship education. Child & Family Social Work, 23(3), 354–363. DOI: https://doi.org/10.1111/cfs.12422
Nunnally, J.C. (1967). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.
Nutley, S., Homel, P. (2006). Delivering evidence-based policy and practice: Lessons from the implementation of the UK Crime Reduction Programme. Evidence & Policy, 2(1), 5–26. DOI: https://doi.org/10.1332/174426406775249697
Przeperski, J. (2017). Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familiocentrycznego. Pedagogika Społeczna, 64(2), 135–150.
Przeperski, J. (2019). Badania współczesnej rodziny w kontekście tworzenia polityk publicznych opartych na wiedzy i dowodach naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości.
Rhoades, E.A., Duncan, J. (eds.). (2010). Auditory-verbal Practice: Toward a Family-centered Approach. Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
Szarfenberg, R. (2011). Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 15, 13–28.
Szmagalski, J. (2011). Profesje we współczesnej perspektywie teoretycznej a wyzwania profesjonalizacji pracy socjalnej w Polsce. W: K. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz (red.), Profesjonalna praca socjalna: nowy paradygmat czy niedokończone zadanie? (s. 17–36). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Sztabiński, F. (2011). Ocena jakości danych w badaniach surveyowych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Walesiak, M., Gatnar, E., Bąk, A. (2004). Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.83-102
Data publikacji: 2020-03-27 19:13:26
Data złożenia artykułu: 2019-07-01 14:54:54
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Jarosław Przeperski, Małgorzata Grządzielewska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.