Kids art games as a sort of self-directed rehabilitation – in instant hand therapy

Małgorzata Brodacka

Abstract


From the time when the special needs educationists are more interested in social inclusion and
an idea of normalization, a need of active participating of people with disability in rehabilitation
process is emphasized. Scientists as well as special needs teachers and therapists stress that an
implementation of the main rehabilitation aims is possible only if the disability person is engaged in
this process. Thanks to being active the disabled people can develop their capability to self-directed
rehabilitation and to taking the responsibility for the effects of therapy. The child who is engaged
in the process of therapy and who is encouraged to being independent has a chance to became selfreliant and responsible. Children games are the best of form of self-directed rehabilitation. In this
article the author tries to show the benefits of kids art games usied in hand therapy.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Cybulska-Piskorek J. (1976), Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Elkonin D. B. (1984), Psychologia zabawy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jerzemowski J., Duda B., Orkwiszewska A., Wójtowicz E. (2010), Anatomia człowieka. Narząd ruchu, Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane AWFiS im. J. Śniadeckiego.

Karolak W. (1998), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Łódź: Wydawnictwa CODN.

Konieczna E. J. (2007), Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Konturek S. (1998), Fizjologia człowieka, t. IV, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kosakowski C. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Krauze-Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Mikrut A. (2009), O autorewalidacji jako efekcie i drodze ku podmiotowości oraz autonomii osoby z niepełnosprawnością, [w:] J. Rottermund (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Minczakiewicz E. M. (1994), Zabawa manipulacyjna dziecka głębiej upośledzonego umysłowo i jej wartość diagnostyczna, „Szkoła Specjalna”, 3.

Minczakiewicz E. M. (2006), Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Obuchowska I. (1993), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Warszawa: PWN.

Szuman S. (1990), Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP.

Szwed M. (2008), Arteterapia – motywacja do autorehabilitacji, [w:] M. Siemież. T. Siemież (red.), Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Tyborowska K. (1966), Wiek przedszkolny, [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.89
Date of publication: 2015-05-14 13:51:59
Date of submission: 2015-04-17 11:40:31


Statistics


Total abstract view - 1341
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 791

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio I – Philosophia-Sociologia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.