Readiness for Change and Acquisition of Intercultural Competences by Early Childhood Education Teachers – About the Need to Explore the Issue

Ilona Nowakowska-Buryła

Abstract


Modernity is a time of dynamic changes happening across multiple spheres of life. One of them is the growing multiculturalism of societies. Adaptation to the present transformations involves the formation of new professional competences among early education teachers. The article describes the psychological determinants of teachers’ attitudes towards changes in the work environment and the reasons for resistance against change. There is also emphasized that the research on readiness to change in the aforementioned professional group is a current and interesting topic for research, scientific inquiries as well as multi-aspect analyses.


Keywords


readiness for change; intercultural competences

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Armstrong, M. (2001). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Dom Wydawniczy ABC.

Chimkowska, A. (2016). Psychologia zmiany w życiu i w biznesie. Warszawa: Biblioteka Akustyczna.

Czerska, M. (1996). Organizacja przedsiębiorstw (Cz. 2: Metodologia zmian organizacyjnych). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Czerska, M. (2002). Klasyfikacja zmian. W: A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz, Zarządzanie organizacjami (s. 452–458). Toruń: „Dom Organizatora”.

Dobrowolska, B. (2012). Kompetencje nauczycieli a wielokulturowość w świetle badań własnych. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, (21), 15–33.

Kanter, R.M. (1985). Managing the Human Side of Change. Management Review, (April), 52–56.

Kitlińska-Król, M. (2013). Nauczyciele i edukacja międzykulturowa. Chowanna, (2), 275–288.

Kriegel, R.J., Brandt, D. (1996). Sacred Cows Make the Best Burgers. Pymble: HarperBusiness.

Kubacka-Jasiecka, D. (2002). Psychologia wobec problematyki zmiany. W: D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne (s. 11–17). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kuleta, M. (2002). Człowiek jako kreator zmian w swoim życiu. W: D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne (s. 21–37). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Marchwicki, P. (2005). Mechanizmy obronne w ujęciu psychodynamicznym. Seminare. Poszukiwania Naukowe, (21), 491–507.

Marx, E. (2000). Przełamywanie szoku kulturowego. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.

Mazurkiewicz, G. (2009). Edukacja wielokulturowa elementem rozwoju, czyli o pożytkach wyjścia ze szkoły. W: E. Dąbrowa, U. Markowska-Manista (red.), Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości (s. 26–37). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Paszkowska-Rogacz, A. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Penc, J. (2012). Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.

Rogozińska-Pawełczyk, A. (2013). Osobowościowe uwarunkowania gotowości pracowników do zmian organizacyjnych. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2(91), 95–106.

Strelau, W.J. (2004). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.

Ścibiorek, Z. (2005). Ludzie podczas zmian w organizacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Urbaniak, B. (2010). Imperatyw kształcenia ustawicznego w gospodarce opartej na wiedzy. W: M. Znajmiecka-Sikora, E. Roszko (red.), Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z (s. 15–41). Łódź: Wydawnictwo Ego.

Wolan-Nowakowska, M. (2000). Psychologiczne właściwości Skali Postaw Pracowników Wobec Zmian. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, (8), 163–170.

Wolan-Nowakowska, M. (2002). Wybrane wymiary osobowości a postawa wobec zmian pracowników firm prywatnych i państwowych. W: D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne (s. 157–168). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zarębska, A. (2002). Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.95-108
Date of publication: 2019-10-31 17:20:15
Date of submission: 2018-09-14 00:39:55


Statistics


Total abstract view - 1766
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2465

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ilona Nowakowska-Buryła

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.