Resilience of Youth from Social Rehabilitation Centers and Secondary Schools – a Comparative Analysis

Irena Mudrecka

Abstract


Resilience, understood as a property of an individual, which determines the ability to effectively cope with difficult situations, is a personal resource conducive to the process of positive adaptation to environmental conditions. The aim of the conducted research was to recognize the resilience of juveniles placed in social rehabilitation centers in comparison to the resilience of unconflicted youth with the law. The studies used the Resistance Measurement Scale by Nina Ogińska-Bulik and Zygfryd Juczyński. The obtained results confirm that juveniles are characterized by lower intensity of resilience than young people from secondary schools, especially in the field of two factors: sense of humor and openness to new experiences as well as personal competences and tolerance of negative affect.


Keywords


resilience; youth; minor; resocialization

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jarczyńska, J. (2011). Wspomaganie procesu budowania prężności u dzieci i młodzieży zagrożonej rozwojem zespołu zachowań problemowych poprzez wzmacnianie relacji z rodzicami. W: W. Junik (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 147–162). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Junik, W. (2011). Zjawisko resilience – wybrane problemy metodologiczne. W: W. Junik (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 47–65). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Kendall, P.C. (2010). Teoria przewodnia w terapii dzieci i młodzieży. W: P.C. Kendall (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne (s. 3–28). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kobasa, S.C., Maddi, S.R., Kahn, S. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 168–177. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168

Konaszewski, K., Kwadrans, Ł. (2017). Prężność psychiczna a wsparcie społeczne w grupie młodzieży nieprzystosowanej. Badania pilotażowe. Resocjalizacja Polska, (13), 163–173.

Konaszewski, K., Kwadrans, Ł. (2018). Zasoby osobiste młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Uwarunkowania środowiskowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Maddi, S.R. (2005). On Hardiness and Other Pathways to Resilience. American Psychologist, 60(3), 261–270. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.3.261

Masten, A.S., Powell, J.L. (2003). A Resilience Framework for Research Policy and Practice. W: S.S. Luthar (ed.), Resilience and Vulnerability (s. 1–25). Cambridge: Cambridge University Press.

Mudrecka, I. (2013). Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji. Resocjalizacja Polska, (5), 49–62.

Napora, E.W. (2016). Wybrane zasoby osobiste matek a prężność adolescentów. Różnicująca rola struktury rodziny. Studia Psychologiczne, 54(3), 41–54.

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin.

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży – charakterystyka i pomiar. Polska skala SPP-18. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 7–28.

Ogińska-Bulik, N., Zadworna-Cieślak, M. (2014). Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Przegląd Badań Edukacyjnych, (19), 7–14. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019

Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Opora, R. (2011). Nieletni niedostosowani społecznie, lecz odporni psychicznie. W: W. Junik (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 29–43). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Rubacha, K. (2017). Metodologiczne parametry pedagogiki resocjalizacyjnej. W: M.H. Kowalczyk, M. Fopka-Kowalczyk, K. Rubacha, Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne (s. 111–150). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Sęk, H. (2008). Udział pozytywnych emocji w osiąganiu zdrowia. W: I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 73–88). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Urban, B. (2010). Kognitywne i interakcyjne podstawy interpretacji współczesnych zachowań dewiacyjnych i działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. W: B. Urban (red.), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna (s. 15–26). Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.4.249-262
Date of publication: 2021-01-25 12:17:30
Date of submission: 2019-10-04 19:37:13


Statistics


Total abstract view - 1953
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1660

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Irena Mudrecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.