„Życie to taka gra…” – narracja o codzienności poza „wyścigiem” w zmieniającym się świecie

Paulina Koperna

Streszczenie w języku polskim


Stwierdzenie, że współczesna rzeczywistość jest płynna i nieustannie się zmienia, od pewnego czasu jest powszechne zarówno w dyskursie naukowym, jak i w opinii publicznej. Zmiany te obejmują nie tylko politykę, gospodarkę czy ekonomię, lecz także życie społeczne i kulturalne. Zachodzą więc w skali makro, dotykając całe społeczeństwa, jak również w skali mikro, oddziałując na pojedyncze jednostki. W związku z ogromem możliwości, jakie daje współczesny świat, człowiek nieustannie musi dokonywać wyborów i podejmować wiele decyzji w swojej codzienności, oscylując pomiędzy dwiema skrajnościami wyznaczanymi przez trendy – z jednej strony życia „w natychmiastowości”, a z drugiej tzw. slow life. Celem przeprowadzonych badań jakościowych było zrozumienie, w jaki sposób może być postrzegana współczesna codzienność przez osoby młode, należące do pokolenia Y, pokolenia Milenium. Skoncentrowano się na wartościach, jakie osoby te mogą współcześnie prezentować. Na podstawie analizy i interpretacji treści wywiadu narracyjnego wskazano, w jaki sposób narracja, ujęta w ramy metafory „życia jako gry”, wpisuje się w teorię salutogenetyczną autorstwa Aarona Antonovsky’ego, stanowiąc jej ciekawą egzemplifikację.


Słowa kluczowe


pokolenie Y; pokolenie Milenium; teoria salutogenetyczna; slow life; życie jako gra

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Antonovsky, A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować? Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Instytutu Psychiatrii i Neurologii.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chmura-Rutkowska, I., Ostrouch, J. (2007). Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 97, 385–398.

Kramarczyk, J. (2018). Życie we własnym rytmie. Socjologiczne studium slow life w dobie społecznego przyspieszenia. Kraków: Universitas.

Krzysztofik, J., Piestrzyńska, A., Walulik, A. (2016). Strukturalna analiza biblijnych tekstów narracyjnych – implikacje pedagogiczne. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2016, 1(1), 49–60. DOI: https://doi.org/10.18276/jbp.2016.1.1-04.

Kwiatkowski, M. (2019). Pokolenie Y na współczesnym rynku pracy – psychospołeczne uwarunkowania startu zawodowego. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J.M. (2014). Codzienność jako powszedniość – odświętność w ujęciu Bogdana Suchodolskiego. W: M.J. Szymański, J.M. Łukasik, I. Nowosad (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 57–69). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mastalski, J., Wrona-Polańska, H. (red.). (2009). Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Melosik, Z. (2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Piotrowicz, M., Cianciara, D. (2011). Teoria salutogenezy – nowe podejście do zdrowia i choroby. Przegląd Epidemiologiczny, 65(3), 521–527.

Sagy, S., Antonovsky, A. (1992). The Family Sense of Coherence and the Retirement Transition. Journal of Marriage and the Family, 54(4), 983–993. DOI: https://doi.org/10.2307/353177

Suchodolski, B. (1968). Wychowanie dla przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Suchodolski, B. (1974). Kim jest człowiek? Warszawa: Wiedza Powszechna.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Szymona, K., Pawłowska, B., Szymona, J. (2002). Poczucie koherencji (SOC) a czynniki osobowościowe u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi. Annales UMCS, 58.

Tarkowska, E. (2007). Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. T. 5: Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: GWP.

Trzebiński, J. (red.). (2001). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.

Zalewska-Meler, A. (2014). Kategoria czasu w refleksji nad życiem codziennym. W: M.J. Szymański, J.M. Łukasik, I. Nowosad (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 69–83). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.75-94
Data publikacji: 2021-12-23 22:21:07
Data złożenia artykułu: 2019-11-23 20:09:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1122
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 793

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Paulina Koperna

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.