Aspiracje życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Katarzyna Rusinek

Streszczenie w języku polskim


Tematem niniejszego doniesienia badawczego jest poznanie celów i aspiracji życiowych młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, która kończąc edukację w szkole zawodowej, staje przed koniecznością wyboru dalszej drogi życiowej, a także porównanie ich z aspiracjami pełnosprawnych rówieśników. Analizując materiał zebrany dzięki zastosowaniu nieco zmodyfikowanego i dostosowanego do własnych potrzeb Kwestionariusza ankiety na temat planów życiowych młodzieży w opracowaniu B. Górnickiej (2004), można zauważyć, że plany i cele życiowe badanej młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną niejednokrotnie nie różnią się (lub niewiele różnią się) od planów, jakie zakładają sobie jej pełnosprawni rówieśnicy. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, tak samo jak młodzież w normie intelektualnej, ceni sobie podobne wartości w życiu, chce zdobyć wykształcenie oraz pracę, która będzie odpowiadała jej zainteresowaniom, a jednocześnie będzie umożliwiała życie na odpowiednim poziomie, pozwalając na utrzymanie siebie i rodziny. Młodzież ta chce być pracownikami uczciwymi, docenianymi przez przełożonych i współpracowników. Chce również w przyszłości być samodzielna i niezależna. Tak jak jej pełnosprawni rówieśnicy również pragnie spotkać w życiu wielką miłość, założyć rodzinę i mieć dzieci, być szczęśliwa w małżeństwie. Pragnie rozwijać swoje zainteresowania oraz spędzać miło czas wolny w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Można zatem powiedzieć, iż marzenia i plany życiowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze szkół ponadgimnazjalnych są takie same jak marzenia każdego młodego człowieka, który staje u progu dorosłości.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Becker-Pestka D. (2005), Plany i aspiracje życiowe młodych Polaków, „Auxilium Socialle. Wsparcie Społeczne”, 1.

Borowski R. (2006), Pedagogiczno-społeczne problemy osób niepełnosprawnych, Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.

Górnicka B. (2004), Plany życiowe młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Lewowicki T. (1987), Aspiracje dzieci i młodzieży, Warszawa: PWN.

Kirenko J., Parchomiuk M. (2006). Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin: Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie.

Twardowski A. (1993), Problemy akceptacji dziecka niepełnosprawnego przez rodzinę, [w:] R. Ossowski (red.), Sytuacja życiowa dziecka niepełnosprawnego w rodzinie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Witkowski T. (1993), Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych, Warszawa: Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Wojtczak D. (2007), Aspiracje życiowe i edukacyjne młodzieży wiejskiej, „Praca Socjalna”, 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.101
Data publikacji: 2015-05-14 13:52:00
Data złożenia artykułu: 2015-04-17 11:43:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2363
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 2519

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.