Transformacja współczesnej rodziny czeskiej w kontekście zmian społecznych

ALENA VALIŠOVÁ, JAN HAVLÍK

Streszczenie w języku polskim


Niniejsze opracowanie podejmuje temat transformacji współczesnej rodziny czeskiej w kontekście szerszych zmian społecznych. Charakteryzuje wybrane, specyficzne cechy życia rodzinnego, opisuje wewnętrzne i zewnętrzne przemiany rodziny oraz podkreśla istotną rolę państwa i instytucji publicznych w podnoszeniu jakości życia niektórych rodzin w Republice Czeskiej. Dla optymalnego rozwoju dzieci i młodzieży niezbędna jest funkcjonalna i współpracująca triada: rodzina, szkoła i społeczeństwo. Przedstawiony artykuł wskazuje na nowe trendy charakteryzujące rodzinę nie tylko w Republice Czeskiej, ale również w wielu innych krajach zachodnich. Dla zobrazowania wspomniano o kilku z nich: obniżona stabilność rodziny, spadająca liczba dzieci w rodzinie, przymusowe współzamieszkiwanie pokoleń, wzrost emocjonalności życia rodzinnego, izolacja rodziny od otoczenia, wydłużenie średniej długości życia, spadek śmiertelności oraz niepewność ekonomiczna i społeczna. Celem badania jest ukazanie, że zobowiązania państwa i władz publicznych sięgają również tak intymnej instytucji jak rodzina, zwłaszcza w niepewnych i burzliwych czasach, jakich obecnie doświadcza współczesny świat – w tym Europa.


Słowa kluczowe


rodzina; szkoła; społeczeństwo; administracja publiczna; opieka społeczna; małżeństwo; partnerstwo; warunki życia; trudności ekonomiczne; instytucje państwowe; organizacje non-profit; samotni rodzice; styl życia; orientacja wartości; stabilność rodziny

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Abela, A., Walker, J. (2014). Contemporary issues in family studies: global perspectives on partnerships, parenting and support in a changing world. John Wiley & Sons Ltd.

Banderas, A. (2024). Mluvte s nimi o tabletu, mobilech a sociálních sítích. Kompas pro rodiče. Mladá fronta.

Gaigg, D., Syllaba, L. (2023). Máma v pohodě. Portál.

Kovaříková, M. (2024). Škola - služba systému, státu či bezpečí žáka. Vývoj školní edukace v bezpečnostní problematice. Historia scholastica, 10(2), 263-289 DOI:10.15240/tul/006/2024-2-011

Kovaříková, M. (2020). Krizové situace ve škole. Grada Publishing, a. s.

Šípek, V. (2025). Principy sociální politiky. Grada Publishing, a. s.

Vališová, A. (2008). Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Grada Publishing, a.s.

Vališová, A., Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Grada Publishing, a. s.

Vávrová, A., Vávra, J. (2024). Rodičovství jako cesta. Mladá fronta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.75-83
Data publikacji: 2025-09-15 08:22:07
Data złożenia artykułu: 2025-05-07 09:27:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 ALENA VALIŠOVÁ, JAN HAVLÍK

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.