The Role of a Teacher in the Process of Supporting Mental Health of Both Children and Teenagers
Abstract
The predominant goal of this article is to elaborate on the role that a teacher plays in the process of mentally supporting both children and teenagers. The theoretical section of the paper covers definitions pertaining to mental health and resilience, the specificity of functioning of young people in the modern world, the impact of various factors, including those environmental and societal ones on their well-being, as well as everyday life-related problems that such individuals may experience. Examinations strictly related to experiences and methods applied by teachers attempting to take a proper care of the mental health of their students during the pandemic period, as well as in the course of the currently ongoing war in Ukraine have been carried out among teachers working at various levels of education, but all providing their educational services within the borders of Warmia and Mazury Province. The results obtained clearly show that teachers are among individuals who may have a notable impact on the mental condition of minors, especially if such students spend a lot of time with said tutors. Therefore, teachers have to showcase certain competences allowing them to improve the mental resilience of their students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Beam, C.R., Kim, A.J. (2020). Psychological sequelae of social isolation and loneliness might be a larger problem in young adults than older adults. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(S1), 58–60.
Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 11(3), 7–26.
Brzezińska, A.I. (2011). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. In: E. Grzegorzewska (red.), Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 1(53), 37–51.
Chase, S.E. (2009). Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 2, pp. 15–57). Warszawa: PWN.
Clough, P., Strycharczyk, D. (2017). Odporność psychiczna. Strategie i narzędzia rozwoju. Gdańsk: GWP.
Daszykowska-Tobiasz, J., Babicki, Z. (2022). Jakość życia studentów w związku z wojną w Ukrainie w ich opiniach. Roczniki Nauk Społecznych, 4, 187–205. doi:10.18290/rns22504.9
Grzegorzewska, E. (red.). (2011). Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 1(53).
Grzelak, Sz., Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04.2020 – 01.2021. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Isio-Kurpińska, K. (2022). Pierwszy dzwonek. Pomocnik rozpoznawania sygnałów i reagowania na problemy psychospołeczne dzieci i młodzieży. https://polecmyzewsparciem.pl/assets/files/Poradnik%20Pierwszy%20Dzwonek.pdf (access: 30.12.2022).
Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1. Warszawa: PWN.
Lewiński, M., Piedziewicz, A. (2021). 2021 rok na Warmii i Mazurach. Czym żyli mieszkańcy regionu? https://radioolsztyn.pl/2021-rok-na-warmii-i-mazurach-czym-zyli-mieszkancy-regionu/01612227 (access: 26.07.2023).
Mapa potrzeb zdrowotnych w zakresie zaburzeń psychicznych dla województwa warmińsko-mazurskiego. (2016). https://mpz.mz.gov.pl/wpcontent/uploads/sites/4/2019/06/mapa_potrzeb_zdrowotnych_zaburzenia_psychiczne_warminsko-mazurskie.pdf (access: 27.07.2023).
Markowska-Manista, U., Zakrzewska-Olędzka, D. (2020). Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa. https://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/raport_covid_19_2020r.pdf (access: 8.01.2023).
Nosek, K. (2018). Migracja zarobkowa a poczucie jakości życia rodzin transnarodowych. Olsztyn: Wyd. UWM.
Nosek-Kozłowska, K. (2022). Kreatywność w pracy nauczycieli w dobie pandemii – sztuka, konieczność, a może wyzwanie? Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17(2/65), 93–135. doi:10.35765/eetp.2022.1765.06
Ostaszewski, K. (2017). Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Badania mokotowskie 2004–2016. Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pyżalski, J. (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.
Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., Stunża, G. D. (2020a). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. https://zdalnenauczanie.org (access: 5.01.2022).
Ptaszek, G., Stunża, G.D. et al. (2020b). Projekt badawczy: „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. https://zdalnenauczanie.org (access: 5.01.2022).
Stavridou, A., Stergiopoulou, A.A., Panagouli, E., Mesiris, G., Thirios, A., Mougiakos, T., …, Tsitsika, A. (2020). Psychosocial consequences of COVID-19 in children, adolescents and young adults: A systematic review. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 74(11), 615–616.
Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone: Teoria, badania, praktyka, 16(1), 94–131.
WHO. (2022). Mental health. Strengthening our response. www.who.int (access: 30.12.2022).
Wojtczuk, A. (2021). Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie. Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 20(13), 101–113.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.75-88
Date of publication: 2023-11-23 17:05:22
Date of submission: 2023-03-14 10:05:44
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Katarzyna Nosek-Kozłowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.