Non-Places of Memory – the Case of Urbex History

Wojciech Piasek

Abstract


The article presents the results of research on the phenomenon known in contemporary culture as urbex (urban exploration). I focus on just one of many issues relevant to this cultural phenomenon. I pose the question: In the context of the declared historical interests of those who engage in urban exploration, what are the explored places? The analysis is a case study of Urbex History, a group involved in urban exploration. I find that, contrary to Pierre Nora’s concept of the sites of memory, which are accessible, visited and experienced, the places explored by the members of Urbex History are heterotopias. As they are connected with historical memory, they are culturally non-apparent sites of memory – the titular non-places of memory. Such (non-)sites of memory and the memory associated with them are the result of an alternative experience of the past and practices of the past different than in the case of regular sites of memory. The contents of memory focused in these places is also different. They are a part of popular memory and popular culture, which play a key role in the relation with the past in contemporary culture.


Keywords


popular culture, places of memory, historiography, non-academic forms of history

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Opracowania

Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013.

Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.

Czaja D., Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje, w: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, red. D. Czaja, Wołowiec 2013.

Foucault M., Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” 2005, 6.

Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

Kreis G., Pierre Nora – lepsze rozumienie i krytyka, w: Konteksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal, Warszaw 2014.

Nieszczerzewska M., Miejska eksploracja. Aktywacja bez interwencji?, „Kultura i Historia” 2016, 30, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/5980 [dostęp: 27 XII 2017].

Nieszczerzewska M., Turystyczna eksploracja alternatywnego dziedzictwa, „Turystyka Kulturowa” 2016, 3.

Nieszczerzewska M., Vanitas. Ruina jako przestrzeń (bez)graniczna, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica III” 2015.

Nora P., Między pamięcią a historią. Les lieux de mémoire, „Tytuł Roboczy. Archiwum” 2009, 2.

Piasek W., Etnografia myśli potocznej w dziedzinie pozaakademickich relacji z przeszłością. Myśl potoczna jako przedmiot badań historii historiografii, „Historia@Teoria” 2017, 4.

Pokojska W., Turystyka miejsc niechcianych – poradzieckie garnizony w Polsce Zachodniej, „Turystyka Kulturowa” 2016, 2.

Pokojska W., Zapomniane dziedzictwo, urban exploring, „Zarządzanie w Kulturze” 2015, 16.

Stronciwilk A., Ruiny. Groza i fascynacja, „Art Papier” 2012, 204.

„Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2013, 4.

Źródła internetowe

https://www.facebook.com/pg/historiazapomnianych/about/?ref=page_internal [dostęp: 27 XII 2017].

https://patronite.pl/urbexhistory: dostęp 27.12.2017 [dostęp: 27 XII 2017].

http://www.infiltration.org/ethics-nodisclaimer.html [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/urbexhistory/about [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/urbexhistory [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/urbexhistory [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/channel/UCqraNkpnVQiLDTow1LZuxyw [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/NaszaRzeczywistosc/featured [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/sietra [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/channel/UCuOdHq5tfz1jTO3Y2p7vk1A [dostęp: 27 XII 2017].

https://www.youtube.com/user/paciej123/featured [dostęp: 27 XII 2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2018.46.273-281
Date of publication: 2019-04-25 10:00:38
Date of submission: 2018-01-08 11:03:47


Statistics


Total abstract view - 1092
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 565

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Wojciech Piasek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.