Rozwój umiejętności zdrowotnych dorosłych podczas pandemii

Olena Pehota

Streszczenie w języku polskim


W ostatnich latach kwestia edukacji pozaformalnej stała się bardzo aktualna w wielu krajach. Z analizy wynika, że wszystkie aspekty rozwoju politycznego, gospodarczego i społecznego prowadzą do tego, iż edukacja pozaformalna potwierdza swoje prawo do istnienia zarówno we współczesnym świecie, jak i w Ukrainie. Staje się integralnym składnikiem regulacyjnym, zwłaszcza w zakresie zdrowotnym. Sytuacja, która ukształtowała się w warunkach pandemii, przyczyniła się do dużego międzynarodowego zainteresowania rozwojem i wdrażaniem programów edukacyjnych mających na celu usprawnianie umiejętności życiowych osoby dorosłej, szczególnie umiejętności zdrowotnych. Obecna praktyka pokazuje, że programy nauczania zdrowotnych umiejętności życiowych powinny stać się obowiązkowym elementem systemu pozaformalnej edukacji dorosłych. Lepsze umiejętności życiowe przyczyniają się do aktywności społecznej i obywatelskiej, poczucia własnej skuteczności i możliwości zatrudnienia osoby dorosłej. Ujmując to szerzej, zapewniają wygodną egzystencję w demokratycznym społeczeństwie oraz powszechną inkluzyjność. Umiejętności życiowe, w tym zdrowotne, są zatem niezbędne do tego, aby człowiek mógł żyć w określonym środowisku, uwzględniając warunki pandemii i wspólnego życia w szerokich kręgach społeczeństwa. Umiejętności życiowe dają dorosłym narzędzia do rozwiązywania nowych zagadnień oraz praktycznego i emocjonalnego wspierania innych. Są też przydatne dla osób uczących się, dorosłych i otaczających ich społeczności oraz do komunikowania się i przekazywania doświadczeń z pokolenia na pokolenie.


Słowa kluczowe


edukacja dorosłych; pozaformalna edukacja dorosłych; pandemia; umiejętności życiowe osoby dorosłej; umiejętności zdrowotne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Kremien, W.H. (red.). (2020). Psychologija i pedahohika u protydiji pandemiji COVID-19: Poradnik internetowy. Kijów: TOW „Jurka Lubczenka”.

Nawyczky zarady zdorowja. (2004). Nawczannia zdorowomu sposobu żyttia na zasadach rozwytku żyttiewych nawyczok. WOOZ: Informacijna serija „Zdorowja w szkoli”. Dokument 9. Kijów: Kobza.

Pehota, O.M. (red.). (2021). Technolohiji oswity dorosłych: poradnik edukacyjno-metodyczny. Mikołajów: Ilion.

NETOGRAFIA

European Association for the Education of Adults. (2020). Resilience of Individuals, Communities and Economies: We need more Adult Learning and Education in and after the Coronavirus Pandemic. EAEA Statement. Pobrane z: https://eaea.org/wp-content/uploads/2020/04/EAEA-statement-on-COVID-19-and-ALE.pdf (dostęp: 10.11.2021).

Jewropejska asociacija oswity dorosłych. (2020). Manifest pro nawczannia dorosłych u ХХІ stolitti: Syła ta radist wid nawczann. Pobrane z: http://www.uaod.org.ua/data/EAEA/Manifest_2019_UA.pdf (dostęp: 10.11.2021).

Woroncowa, T., Ponomarenko, W. (2021). Wczymosia żyty razom. Skład i kłasyfikacija żyttiewych nawyczok. Pobrane z: http://llt.multycourse.com.ua/ua/page/19/105#2 (dostęp: 10.11.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.131-140
Data publikacji: 2022-04-29 12:30:05
Data złożenia artykułu: 2022-02-16 10:15:38


Statystyki


Widoczność abstraktów - 940
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 536

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Olena Pehota

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.