Wirtualizacja procesu edukacyjnego w kształceniu przyszłych nauczycieli szkół podstawowych

Anna Tovkanets, Oksana Tovkanets

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest uzasadnienie cech wirtualizacji procesu edukacyjnego w kształceniu przyszłych nauczycieli szkół podstawowych w ukraińskim szkolnictwie wyższym. Wykorzystano następujące metody badań naukowych: kwestionariusze i analiza danych statystycznych – w celu wyjaśnienia rozumienia przez wnioskodawców przestrzeni wirtualnej oraz zidentyfikowania zalet i sprzeczności wykorzystania kształcenia na odległość w profesjonalnym kształceniu pedagogicznym; analiza teoretyczna – do określenia głównych podejść teoretycznych do kształcenia na odległość i roli takiego kształcenia w procesie edukacyjnym; uogólnienie – do sformułowania wniosków dotyczących wirtualizacji procesu edukacyjnego w kształceniu przyszłych nauczycieli szkół podstawowych. Okazało się, że wykorzystanie technologii w zdalnym kształceniu zawodowym przyszłych nauczycieli wymaga różnorodnych form, metod i technik wirtualnego wsparcia kształcenia zawodowego i ogólnokulturowego. Nacisk kładziony jest na tradycyjne (zasady świadomości i aktywności uczenia się, systematyczność i konsekwencja, dostępność uczenia się, celowość) i specyficzne (zasady modułowej konstrukcji treści działań edukacyjnych i poznawczych, przejście od uczenia się do samokształcenia, kolektywny charakter uczenia się i uwzględniania indywidualnych cech uczniów) zasady budowania kształcenia na odległość. Określono typy uczniów ze względu na charakter działalności edukacyjnej i odpowiadające im modele zachowań w warunkach kształcenia na odległość. Ujawniane są cechy wirtualizacji środowiska edukacyjnego uniwersytetu podczas szkolenia zawodowego przyszłych nauczycieli: szkolenie w oparciu o metodę projektów; korzystanie z serwisów społecznościowych i innych portali społecznościowych i informacyjnych, które pomagają zwiększać potencjał twórczy i intelektualny w oparciu o samoorganizację, pragnienie wiedzy, umiejętność interakcji z nowoczesną technologią komputerową; rozszerzone możliwości zaangażowania partnerów społecznych i nawiązania współpracy ze środowiskiem naukowym podczas realizacji wspólnego projektu lub przy tworzeniu innowacyjnego produktu komunikacyjnego; stworzenie systemu komunikacji od ucznia do nauczyciela, do międzynarodowego środowiska naukowego, do partnerów, pomagającego podnieść poziom ogólnego rozwoju intelektualnego w realizacji innowacyjnych projektów, a także podtrzymującego zainteresowanie innowacyjnymi, badawczymi, kreatywnymi, niezależnymi działaniami w zakresie tworzenia i realizacji projektów.


Słowa kluczowe


kształcenie na odległość; kandydat; uczelnia; zasady dydaktyczne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Literature

Bykov, V.Yu. (2015). Distance Learning in Europe and the United States and Prospects for Ukraine. In V.Yu. Bykov et al. (Eds.), Information Support of the Educational Process: Innovative Tools and Technologies (pp. 77–140). Kyiv: Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.

Kolesnik, N.Ye. (2016). Pedagogical Principles of Preparation of Future Primary School Teachers for the Formation of Subject-Transformative Competence of Students. In O.A. Dubaseniuk (Ed.), Theory and Practice of Professional Skills in Terms of Purposeful Learning (pp. 376–393). zhytomyr: Ruta.

Lukyanova, L.B., Tovkanets, G.V., Sotska, G.I., Trinus, O.V. (2019). Socio-Pedagogical Aspects of the Activities of Virtual Universities in the European Educational Space. Information Technology and Learning Tools, 72(4), 14–25.

Nikolaeva, L.G. (2007). Preparation of Students of Pedagogical High Schools on Social Informatics in the Conditions of Informatization of Education: dis. … cand. ped. science. Moscow.

Netography

Minenok, A.A, Cherednichenko, Yu.A., Donets, I.O, Turchina, I.S. (2018). Research of Features of Structure of Introduction of Technologies of Distance Learning in the Course of Professional Preparation of Future Teachers of Primary School. Retrieved from: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/532/1/15.pdf (access: 18.11.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.59-69
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:52
Data złożenia artykułu: 2022-02-21 09:11:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 537
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 356

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Anna Tovkanets, Oksana Tovkanets

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.