Nauczycielska twórczość literacka dla dzieci jako narzędzie (auto)kreacji w rozwoju zawodowym
Streszczenie w języku polskim
Autorski tekst literacki dla dzieci nauczycielki wychowania przedszkolnego na kanwie doświadczeń zawodowych, wydany w postaci książkowej, to szczególne narzędzie oddziaływania na dziecko i rozwoju nauczyciela. Celem głównym artykułu było dotarcie do uwarunkowań motywacji nauczycielki do aktywności literackiej dla dzieci. Posłużono się indywidualnym studium przypadku, z wykorzystaniem tekstu literackiego i wywiadu z jego autorką. Zastosowaną techniką badawczą jest analiza treści wywiadu z autorką oraz analiza jej tekstu literackiego. W analizie sięgnięto po kategorie związane z jedną z perspektyw istnienia w biografii – czułego narratora. W tekście nauczycielka utrwaliła potrzeby realnego dziecka. U genezy autorskiej książki leży terapeutyczne oddziaływanie nauczyciela na dziecko oraz oddziaływanie samego tekstu. Proces tworzenia tekstu literackiego dla dzieci połączył świadomość nauczycielki co do własnych możliwości wpływania na to, kim jest, oraz stał się narzędziem własnego rozwoju. Autorska książka dla dzieci nauczycielki wychowania przedszkolnego jest narzędziem (auto)kreacji – opowieścią o dziecku i o niej samej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Adamek, I. (2014). Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela. W: I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka (s. 34–47). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universitas.
Bednarz-Łuczewska, P., Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (t. 2; s. 91–109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bozorovna, S.Z. (2023). Formation of Innovative Activities of Technology Teacher. European Journal of Higher Education and Academic Advancement, 1(2), 158–161. DOI: 10.61796/ejheaa.v1i2.123
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Butler, J. (1992). Teacher Professional Development: An Australian Case Study. Journal of Education for Teaching, 18(3), 221–227. DOI: 10.1080/0260747920180302
Chęcińska, U. (2015). Książka jest światem. O kulturze edukacji czytelniczej jako impresji postaw. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży (s. 33–42). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Day, C. (2008). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.
Dudzikowa, M. (1993). Kompetencje autokreacyjne – możliwość ich nabywania w toku studiów pedagogicznych. Edukacja, Studia, Badania, Innowacje, 44(4), 14–28.
Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Jezierski, K. (2010). Zagadnienie tożsamości w ujęciach Dana P. McAdamsa i Erika H. Eriksona. Psychologia Rozwojowa, 15(4), 93–102.
Konieczna, E. (2004). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Korczak, J. (1987). Myśli. Warszawa: PIW.
Kozielecki, J. (1991). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Krawczyk-Bocian, A. (2023). Biograficzne istnienie w opowieści. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Lasocińska, K. (2013). Twórcze aspekty działań autobiograficznych. W: K. Lasocińska, J.K. Wawrzyniak (red.), Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych (s. 16–43). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Leszczawska, M. (red.). (2023). Szuflada z bajkami. Opowieści terapeutyczne studentów pedagogiki i filologii polskiej. Jelenia Góra: Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej.
Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, (2), 29–37.
Łukasik, J.M. (2020). Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3), 85–97.
Molicka, M. (2006). Psychologiczne aspekty aksjologii baśni. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. T. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 110–122). Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Oreck, B. (2004). The Artistic and Professional Development of Teachers: A Study of Teachers’ Attitudes Toward and Use of the Arts in Teaching. Journal of Teacher Education, 55(1), 55–69. DOI: 10.1177/0022487103260072
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Straś-Romanowska, M. (2010). Psychologia wobec małych i wielkich narracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji (s. 21–40). Warszawa: Eneteia.
Tokarczuk, O. (2013). Palec w soli, czyli krótka historia mojego czytania. W: M. Rabizo-Birek, M. Pocałuń-Dydacz, A. Bieniasa (red.), Światy Olgi Tokarczuk. Studia i szkice (s. 13–22). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Tomanek, K., Bryda, G. (2015). Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich. Analiza treści z zastosowaniem słownika klasyfikacyjnego. Przegląd Socjologiczny, 64(4), 51–81.
Tomczyk, N. (2022). A jeżeli jesteś inny. Historyjka o tym, jak kochać siebie za to, jakim się jest. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2015). Kreatywność nauczycieli a ich przekonania i intencje dotyczące interakcji wychowawczych z dziećmi. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Kunat (red.), Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka (s. 147–158). Białystok: Trans Humana.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.111-122
Data publikacji: 2024-09-30 16:58:52
Data złożenia artykułu: 2024-02-06 23:00:00
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Monika Kupiec, Natalia Twardosz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.