Maturation through suffering as an opportunity of personal growth, based on the Brothers Grimm’s Fairy Tales.

Joanna Marta Chmura

Abstract


The paper deals with the therapeutic function of fairy tales in the constructive solution of a child’s developmental crises when he or she is between 3 and 11 years old. At the same time the great significance of fairy tales during that period of upbringing is recognised. The author focuses on three fairy tales written by Brothers Grimm, that is Town Musicians of Bremen, Snow White and Hansel and Gretel, although she also refers to the fairy tale titled Godfather Death, and finally – to A Little Match Girl by H. Ch. Andersen. The interpretive discourse is mostly inspired by the psychoanalysis from the poin of view of Bruno Bettelheim (The Uses of Enchantment…) and Erik Erikson’s theory on the developmental phases in the child’s life. Moreover, the interpretation is extended by Piaget’s educational thought and the theory of androgyny. Thus, the idea of fairy tale therapy brings to the consciousness the depth of the psychological problem and creates the opportunity for teaching the child how to deal with suffering (and death) experience, provided that the educator will manage to employ the right fairy tales to the particular psychological phases (spr.) of the child’s maturation.

Keywords


fairy tale therapy; child’s developmental crises; suffering and death; experience; psychoanalysis

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bettelheim, B., (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa.

Erikson, E. H., (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań.

Grimm, Jacob i in., (2021). Baśnie wybrane braci Grimm na podstawie II wydania z 1819 roku. Poznań.

Grimm, Wilhelm i in., (2023) Żyli długo i szczęśliwie, póki nie umarli: nieznane baśnie braci Grimm. Warszawa.

Chałas K., (2016). Cierpienie dzieci i młodzieży w świetle szansy integralnego ich rozwoju. W: K. Chałas i in. (red.), Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. Tom 2. (s. 111-122). Lublin.

Czyńska, A., (2016). Dawno, dawno temu – baśń tradycyjna w życiu współczesnego dziecka. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji. (s. 263-273). Szczecin.

Kwiecińska M. (2015). Najpiękniejsze baśnie. Bracia Grimm, Andersen, Perrault. Warszawa.

Korczak, A. M. (2016). Z kwiatu w pył. Przeobrażenia ontologiczne w wybranych baśniach Hansa Christiana Andersena jako pedagogika śmierci w ujęciu Józefa Binnebesela. W: H. Ratuszna i in. (red.), Andersenowskie inspiracje w literaturze i kulturze polskiej. (s. 347-354). Toruń.

Liskowacki, A. D. (2003). Baśń jako tajemnica bytu. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni. (s. 47-50). Szczecin.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań.

Molicka, M. (2016). Pożytki ze słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przyczynek do rozważań o roli biblioterapii we wspomaganiu rozwoju mowy w średnim i późnym dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, (99-117).

DOI: 10.14632/eetp.2016.11.41.99

Piaget, J., Inhelder B. (1993). Psychologia dziecka. Wrocław.

Wais, J. (2014) Bracia Grimm i siostra Śmierć. O sztuce życia i umierania. Warszawa.

Wojciechowska, D. (2003). Psychoterapeutyczne znaczenie baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni. (s. 301-307). Szczecin.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.149-158
Date of publication: 2025-09-15 08:22:19
Date of submission: 2024-10-18 14:18:02


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Joanna Marta Chmura

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.