Zastosowanie mnemotechnik w nauce szkolnej

Renata Wiechnik

Streszczenie w języku polskim


W artykule zaprezentowano przykładowe strategie i techniki uczenia się (z grupy mnemotechnik), które nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniem w celu doskonalenia procesu uczenia się (zwiększenie jego efektywności – szybkości i trwałości), ale również uczynienia go przyjemniejszym, a przez to bardziej motywującym do podejmowania kolejnych prób związanych z opanowywaniem wiedzy. Nauczyciel – jako odbiorca poniższych treści – otrzymuje możliwość sprawdzenia skuteczności wybranych technik pamięciowych (stąd szereg ćwiczeń) oraz zapoznania się z przykładowymi zadaniami pamięciowymi związanymi z materiałem szkolnym, za pomocą których zostały ukazane możliwości wykorzystania wybranych technik w pracy z uczniem.


Słowa kluczowe


pamięć; uczenie się; strategie pamięciowe; strategie kontrolne (metapoznawcze); strategie monitorowania; strategie regulacyjne; strategie elaboracyjne; mnemotechniki; technika łańcuszka; technika słów-haków; technika loci

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Angelow B. (1998), Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie, Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.

Baddeley A.D. (1986), Working Memory, Oxford: Clarendon Press.

Baddeley A.D. (2002), Is Working Memory Still Working?, “American Psychologist”, Vol. 7(2).

Brześkiewicz Z. (1995), Superpamięć, Warszawa: Agencja Wydawnicza Comes.

Brześkiewicz Z. (2005), Superpamięć, Białystok: Studio Astropsychologii.

Chuderski A., Orzechowski J. (2005), Mechanizm dwufazowego przeszukiwania pamięci roboczej: model obliczeniowy, „Studia Psychologiczne”, nr 43.

Czerniawska E., Jagodzińska M. (2007), Jak się uczyć?, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Park.

Czerniawska E., Ledzińska M. (1994), Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa: WSiP.

Dembo M.H. (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP.

Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu się, Poznań: Zysk i S-ka.

Dudley G.A. (1994), Jak podwoić skuteczność uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Medium.

Lorayne H. (1996), Superpamięć dla uczących się, Łódź: Wydawnictwo Ravi.

Lorayne H. (1999), Sekrety superpamięci, Łódź: Wydawnictwo Ravi.

Maruszewski T. (2011), Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk: GWP.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2013), Psychologia poznawcza, Warszawa: PWN.

Smolińska J., Szychowski Ł. (2011), Techniki efektywnego uczenia się, Mińsk Mazowiecki: Firma Edukacyjno-Wydawnicza Elimat.

Stankiewicz Z. (1999), Trening umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Comes.

Szurawski M. (2004), Pamięć. Trening interaktywny, Łódź: Wydawnictwo Ravi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.87-99
Data publikacji: 2019-02-26 17:52:11
Data złożenia artykułu: 2018-06-12 14:32:17


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2987
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1400

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Renata Wiechnik

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.